Bu içeriği buradan dinleyebilirsiniz

 

Üç... İki... Bir... Oyun başlasın! E-spor dünyası, dijital arenada adrenalin ve rekabet yüklü bir oyun başladığında bu üç küçük kelime ile çalkalanır. Ancak oyun kontrol cihazları harekete geçtiğinde ve ekrandan ışıldayan lüks stadyumlar, coşkulu fanlar ve yoğun atmosferle karakterler canlanmaya başladığında, gerçek dünyadaki sağlık etkilerini de düşünmek önemli.

Bir zamanlar sadece hobi olarak kabul edilen video oyunları, günümüzde gençler ve yetişkinler arasında popüler bir profesyonel spor haline geldi. E-spor, fiziksel sporlarla aynı derecede yetenek, koordinasyon, strateji ve takım çalışması gerektiren büyük ölçüde rekabetçi bir ortam. Ancak dijital sporların fiziksel ve zihinsel etkileri de tartışılıyor.

Bu yazı e-sporun sağlık üzerindeki etkilerini ele alacak olup, e-sporcularda görülen yaygın sağlık sorunlarını ve bu sorunları yönetme yöntemlerini ortaya koyacaktır. Ayrıca, sağlıklı bir e-spor oyuncusu olmanın ipuçlarına da değineceğiz.

 

 

E-Spor ve Fiziksel Sağlık

Birçok kişi, e-sporları 'gerçek' sporlarla karşılaştırırken, oturarak oynanan bir oyunun aynı fiziksel talepleri oluşturamayacağını düşünebilir. Fakat bir e-spor oyuncusunun vücudu da önemli bir yük altındadır. Pek çok e-sporcu, uzun süreli antrenman seansları, yüksek stres seviyeleri ve en üst düzeyde rekabet etme baskısı nedeniyle ciddi sağlık sorunlarıyla karşı karşıya kalabilir. Bunlar arasında kronik el ve bileğin kullanımından kaynaklanan zedelenmeler, duruş bozuklukları ve hatta obezite sayılabilir. 

E-sporcuların büyük bir kısmı, kilo almayı ve kas-iskelet sistemi ağrılarını önlemek için düzenli fiziksel aktiviteler yapmalı ve sağlıklı bir diyet uygulamalıdır. 

 

 

E-Spor ve Zihinsel Sağlık

E-spor, genellikle yoğun bir zihinsel çaba gerektirir ve bu da zihinsel sağlık üzerinde önemli bir etkisi olabilir. Zihinsel yorgunluk, depresyon, anksiyete ve oyun bağımlılığı, e-sporcularda yaygın olarak görülen zihinsel sağlık sorunları arasındadır.

E-sporcuların mental sağlıklarını korumak ve bu tür zihinsel sağlık sorunları ile başa çıkmak için dikkatli olmaları gereklidir. Zaman yönetimi ve stress yönetimi teknikleri, meditasyon, kötü alışkanlıkların önlenmesi ve uyku düzeni, e-spor oyuncularının ruh hallerini ve genel zihinsel sağlıklarını iyileştirmek için hayati öneme sahiptir.
Bu doğrultuda, sağlıklı bir e-spor oyuncusu olmak demek, oturduğunuz yerden sadece oyun oynamanın ötesine geçmek demektir. Hem fiziksel hem zihinsel olarak dikkatli ve disiplinli olmayı gerektirir. Oyun maratonları sırasında düzenli mola vermek, beslenme ve uyku düzenine dikkat etmek, zihinsel stress azaltmak için teknikler geliştirmek ve diğer önemli faktörler her oyuncunun rutininde olmalıdır.

 

 

E-sporun hızla büyüyen bir sektör olması, bu konuyu daha önemli hale getirmektedir. Dijital sporun fiziksel ve zihinsel etkileri konusundaki farkındalığın artması ve gereken önlemlerin alınması, e-sporun daha sağlıklı ve sürdürülebilir bir sektör haline gelmesi için önemlidir.
Sonuçta, e-spor ve sağlık birbiri ile yakından bağlantılı olduğunu görmekteyiz. İyi bir e-spor oyuncusu olmak demek, sadece yetenekli olmakla kalmayıp aynı zamanda sağlıklı ve dengeli bir hayat sürmeyi de içerir. Bu nedenle, e-sporcular ve bu alanda çalışanlar, hem fiziksel hem de zihinsel sağlıklarına gereken önemi vermelidirler.

 

 

 

 

Referanslar: 
1. Bányai F., Griffiths M.D., Demetrovics Z., Király O. (2019) The mediating effect of motivations between psychiatric distress and gaming disorder among esport gamers and recreational gamers. Compr Psychiatry; 94: 152117.
2. DiFrancisco-Donoghue J., Balentine J., Schmidt G., Zwibel H. (2019) Managing the health of the eSport athlete: an integrated health management model. BMJ Open Sport Exerc Med; 5(1): e000467.
3. Smith L., Trott M., Yakkundi A., Butler L., Barnett Y., Armstrong N.C., McDermott D., Schuch F., Meyer J., López-Bueno R., Tully M.A. (2020) The association between screen time and mental health during COVID-19: a cross sectional study. Psychiatry Res; 292: 113333.
4. Snodgrass J., Zhao W., Lacy M., Zhang S., Tate R. (2019) E-Sports, Gamers, and Health Among 21. Video Gaming and eSports Communities. The International Encyclopedia of Digital Communication and Society; 1–13.
 
×

Ask Speakers